12.01.2013

Ühisettevõtte lepingu allkirjastamine keerulises olukorras Vilniuse lisamise plaani tõttu

Vaata ka seotud postitused:
 ----------------------------------------------------------------

Erinevad Läti ja Leedu uudisportaalid vahendavad BNSi teadet, et Eesti ja Läti võivad järgmisel nädalal olla vastu Vilniuse lõigu lisamisega Rail Baltica külge. Kui seni on otsustatud, et Rail Baltic rajatakse trassil Tallinn-Pärnu-Riia-Paneveźys-Kaunas, siis Leedu on esitanud soovi lisada Vilniuse haru. Järgmisel nädalal peaks toimuma oluline kohtumine kui tekib võimalus kirjutatakse alla kolmepoolsele ühisettevõtte asutamise lepingule. Ühisettevõte on projekti realiseerimisel oluline samm kuna ühisettevõte teostab täiendavaid tulu-kulu analüüsi, valmistab ette projektidokumentatsiooni ja rahastuse ning koordineerib ja juhib kogu protsessi.

Eesti ja Läti osapooltele on saadetud täiendatud versioonid ja leedukate positsioon on, et kui leping saab heakskiidu, siis on jäänud formaalsused ja alates 1. Jaanaurist võib ühisettevõte alustada. Olukord loomulikult pole nii probleemitu kuna Lätile ja Eestile on vastuvõetamatu, et lisatakse Põhi-Lõuna teljele sobimatu ja kohatu Vilniuse lõik. Leedukad argumenteerivad, et Eesti ja Läti pealinnad ühendatakse kiirraudtee abil Euroopaga, kuid Leedu pealinn ei ühendata ja see on ebaõiglane.


KOMMENTAAR: Nagu varasemalt selgitatud, siis leedukatel on soov kujundada Kaunasest oluline regionaalse tähtsusega multimodaalne transpordikeskus. Vilniuse lisamise soov võib olla strateegiline mäng ja teadlik Eesti ja Läti survestamine, sest varasemalt on leedukad olnud rahul sellega et Vilnius ei ole Rail Balticu osa.
Leedulaste vastuseis praegusele Rai Balticu trassile on seda arusaamatum, et äsja, 29. Mail 2013 aastal, revideeriti üleeuroopalise transpordivõrgustiku (TEN-T) marsruute. Revideeritud TEN-T transporditaristu plaani kohaselt Vilnius ei kuulu üle-euroopalise tähtsusega raudtee trassile, nagu näitab järgmine raudteede, sadamate ja raudteeterminalide teemakaart (Annex I - VOL 04).
KAART: TEN-T teemakaart transporditaristu jaoks Balti regioonis: raudteed, sadamad ja rongiterminalid. Allikas; Annex I - VOL 04.

Kui Leedu oleks soovinud Vilniuse lisamist, siis oleks nad pidanud juba TEN-T revideerimise ajal seda suutma. Praeguses faasis ei oma Leedu poolne ettepanek sisulist väärtust.





Allikad:


No comments:

Post a Comment