12.06.2013

Kohaliku rongiliikluse lisamise võimalus täiendav trassi valiku argument, Tuhala sai uued alternatiivid



Majandus-ja Kommunikatsiooniministeeriumis kogunenud Rail Balticu juhtkomitee otsustas,et trassikoridori valikul lisatakse ühe võrdluskriteeriumina kohaliku rongiliikluse lisamise võimalikkus Rail Baltic trassile.

"Juhtkomitee otsustas ka laiendada Nabala kavandatavat maastikukaitseala läbivatele trassidele 10A, 10B ja 10E alternatiivsete trasside võrdlusbaasi lisaks praegusele 12A-le kahe uue trassiga. Selleks koostab konsultant lähteandmete baasi kahele täiendavale trassile, millest üks möödub Nabala kavandatavast maastikukaitsealast läänest ja teine idast. Täiendavad trassikoridorid on lisatud trassivariantide koondkaardile, mis on kättesaadav käesolevas portaalis alajaotuses "Materjalid" (otselink)."

KAART 1: lisandunud trassivariandid 13A, 13B, 13C. Allikas: railbaltic.info


Kommentaar:  Kuna Tuhala/Nabala piirkonnas on tekkinud palju vaidlusi seoses looduskeskkonnaga, siis näib et projekteerijad on lisanud uued trassivariandid piirkonnast möödumiseks. 

Trassivariandid 13A, 13B, 13C on siiski samm tagasi mitte edasi, sest tõstavad kogukulusid. 


Orienteeruvad trassilõikude pikkused (km).
10A 10E 13A 13B 13C
23,11 24,82 30,89 30,83 30,22


-7,78 -6 -5,39

13A on ca 7,78 km pikem kui senine alternatiiv 10A. 13C ja 13B vastavalt 5,39 ja 6,0 km pikem kui senine alternatiiv 10E. Tänu sellele on suuremad ka mitmed muud kulud.

10A 10E 13A 13B 13C

Pikkus (km) -7,78 -6 -5,39

Ehitusmaksumus -38 919 444,44 -30 020 833,33 -26 956 944,44

Hoolduskulu (1a) -155 677,78 -120 083,33 -107 827,78

Ajakulu (1 sõit) -2,75 -2,12 -1,90
3% Agr-ajakulu 2020 -23 702 638,16 -18 283 224,75 -16 417 261,58

Agr-ajakulu 2030 -37 428 284,33 -28 870 614,72 -25 924 115,71

Agr-ajakulu 2040 -58 917 656,48 -45 446 618,54 -40 808 393,21





5% Agr-ajakulu 2020 -27 118 221,72 -20 917 863,20 -18 783 012,11

Agr-ajakulu 2030 -51 902 130,37 -40 035 134,82 -35 949 198,78

Agr-ajakulu 2040 -99 026 509,62 -76 384 912,05 -68 589 162,99





3% Kulu kokku 2020 -62 777 760,38 -48 424 141,41 -43 482 033,80

Kulu kokku 2030 -77 904 506,55 -60 092 281,39 -53 959 337,94

Kulu kokku 2040 -100 950 656,48 -77 869 118,54 -69 921 893,21





5% Kulu kokku 2020 -66 193 343,95 -51 058 779,87 -45 847 784,34

Kulu kokku 2030 -92 378 352,59 -71 256 801,48 -63 984 421,00

Kulu kokku 2040 -141 059 509,62 -108 807 412,05 -97 702 662,99

 
Selgitus andmete juurde.
Pikkus on trassilõigu hinnanguline pikkus kilomeetrites.
Ehitusmaksumus on leitud, võttes arvestuslikuks ehituse hinnaks 5 000 000 EUR/km.
Hoolduskulu aastas on leitud, võttes arvestuslikuks hoolduse kuluks 20 000 EUR/aastas
Ajakulu 1-e sõidu kohta minutites on leitud kui hinnanguliseks rongi keskmiseks kiiruseks on võetud 170 km/h.
Agr-ajakulu on agregeeritud ajakulu. Kasutatud on AECOMi prognoose reisiliikluse osas Tallinn-Pärnu lõigul 2020 aastal keskmiselt 4029 sõitu päevas, 2030 aastal 4734 sõitu ja 2040 aastal 5545 sõitu (allikas AECOMi lõppraport lk. 139). Lisaks hinnanguline raudtee opereerimise sagedus 6 päeva nädalas (312 päeva aastas). Lisaks keskmine bruto tunnipalk vastavalt kas 3% või 5% aastakasvuga, (3 kvartalis 2013 oli keskmine bruto tunnipalk 5,58 EUR/h). Agr-ajakulu näitab kui palju kulutavad reisijad kollektiivselt rohkem ajale tänu pikemale rongis viibimise tõttu.
Kulu kokku on ehitusmaksumuse, ajakulu ja hoolduskulu summad. Kuna AECOMi töös on antud prognoosid 2020, 2030 ja 2040 aasta kohta, siis arvutusi tehes on võetud aluseks, et raudtee alustab tööd 2020 aastal, seega 2020 aastal on lisatud ühe aasta hoolduskulu, 2030 aastal 10 aasta hoolduskulu, 2040 aastal 20 aasta hoolduskulu. Hoolduskulu arvutamisel võimalikke hinnatõuse arvesse pole võetud.
3% ja 5% näitavad vastavalt eri stsenaariume kui ajakulu aluseks olev tunnipalk kasvab 3% või 5%.


Arvutustest on puudu kaupade vedamise kulud. Raudtee taristu kasutustasu arvutatakse vastavalt metoodikale. Eelmiste aastate prognoositud ja täpsustatud kasutustasusid näeb TJA veebilehel. AECOM prognoosis 2020 aastaks kaubaveo mahuks 9,8 miljonit tonni, 2030 aastaks 12,9 miljonit tonni, 2040 aastaks 15,8 miljonit tonni (lk. 148).

Lisaks puuduvad amortisatsiooni, lisandunud CO2 jm heitmete, kasvanud piletihinna, kasvanud maaostu jm hüvitiste kulud ning mitmed muud kulud.

Millised on trassivariantide 13A, 13B ja 13C tulud? Kas need on piisavad, et õigustada lisandunud kulusid?


RBR blogi seisukoht uudise teisele poolele, ehk täiendavalt võetakse rohkem arvesse kohalikke eripärasid, on toetav. Kui olemasoleval trassil on kaks võrdset alternatiivi, siis kindlasti tuleb eelistada sellist mis lubab kasutada trassi ka kohalike rongide liikluseks. Kohalike eripärade rõhutamine ei sobi aga Tartu suunalise trassi õigustamiseks. Kui eelnevad arvutused on tehtud 5,39 kuni 7,78 km pikema trassi kohta, siis Tallinn-Tartu-Riia... suunaline trass on ca 100 km pikem. Kulud on kordi suuremad. Ainuüksi raudtee ehitamise hind oleks üle poole miljardi euro kallim kui Tallinn-Pärnu-Riia... sihil. AECOM on leidnud oma uuringus, et trassivariant Tallinn-Pärnu-Riia... pakub suurimaid tulusid väiksema kapitalikulu juures.

No comments:

Post a Comment