12.09.2013

Rail Baltica on kaudselt seotud maavarade vedamisega - Bothnian Corridor

Mitmed esoteerika- ja alternatiivmeedia portaalid on hiljuti rääkinud, et Rail Baltica ehitatakse ainult selleks, et Eestist saaks maavarasid välja viia. Eriti on tähelepanu pööratud kildagaasi ammutamisele. Kildagaasi Eesti ei ole ja see versioon on osutunud manipulatsiooniks. Samas on Rail Baltic kasulik maavarade või maavaradest valmistatud toodete vedamiseks. Kuid mitte Eesti, vaid Skandinaavia maavarade vedamiseks.

Bothnian Corridor on strateegiliselt oluline rahvusvaheline kaubaveokanal Botnia lahe põhjakalda ümber Põhja-Euroopas. Bothnian Corridori võib pidada Põhja-Euroopa majanduslikuks arteriks ja hõlmab endas nii Soome kui Rootsi poolt. Bothnian Corridor on Põhja-Lõuna suunaline transporditelg millel transporditakse peamiselt:
  • maake ja mineraale, puitu ja puit-tooteid, kala
  • tööstustoodangut mida toodetakse ja töödeldakse regioonis
  • tarbekaupu mis imporditakse regiooni
Skandinaavia põhjaosa majanduslik baas on peamiselt primaarsektoril põhinev. Primaarsektoriks kutsutakse sektorit majanduses mis tegeleb peamiselt loodusvarade väärindamisega. Sellisteks tegevusaladeks on näiteks põllumajandus, metsandus, kalandus, maavarade kaevandamine ja -ammutamine, gaasi- ja nafta töötlemine jne. Põhja-Soome ongi rikas puidu, paberi metallitööstuse osas. Põhja-Soome tööstus koosneb olulises osas kaevandamisest, metallurgiasst, mehaanikatööstusest, metsandusega seotud toodete tootmisest (puit, paber jne).

2007 aastal tarbis EL 177 miljonit tonni metallimaake (iron ore) kuid tootis kõigest 28 miljonit tonni (allikas). Üle 90% metallimaakide kaevandamisest Euroopas toimub Põhja-Rootsis. Soome ja Rootsi annavad suure osa EL kulla, hõbeda, tsingi ja vase toodangust.

SKEEM 1: Põhja-Euroopa loodusvarad. Allikas.

SKEEM 2. Soome ja Rootsi metallimaagi kaevandamine ja töötlemine. Allikas.

Järgnevalt kaks näidet keerukatest tarneahelatest.

SKEEM 3. Rauamaagi tarneahel LKAB näitel. Kaup liigu mööda keerukaid tarneahelaid üle Euroopa kaugele kauba alguspunktist. Allikas.

SKEEM 4. Puit-toodete tarneahel SCA näitel. Kaup liigub mööda keerukaid tarneahelaid üle Euroopa kaugele kauba algpunktist. Allikas.

Eelolevad tarneahela skeemid näitavad kui keerukad ja pikad võivad olla toorainete tarnehelad Euroopas. Kuna Põhja-Euroopa on Euroopa varustaja toorainetega, siis ei ole imestada, et tarnehelad ulatuvad ühest Euroopa otsast teise. Rail Baltica kontekstis on see info oluline kuna Rail Baltic ei saa olema ainult kauba Eestisse tooja ja Eesti kauba Euroopasse viija. Vaid tuleb jälgida milliste laiemate trnaspordivõrgustike kontekstis Rail Baltic asetseb.

SKEEM 5. Rail Baltic rahvusvaheliste transpordivõrgustike kontekstis: Bothnian Corridor, Northern Axis, Nordic Triangle. Allikas

Olulised transpordivõrgustikud millega Rail Baltic seotud, on Bothnian Corridor, Northern Axis, Nordic Triangle, Northern Sea Route. Arutelu nende koridoride üle on arusaamatult vähene Eestis. Samal ajal kui Skandinaavia peab neid kaubaveo kanaleid väga oluliseks oma majandusele. Viimasele kaardile on märgitud ka võimalik raudtee kaubapraami või -tunneli ühendus. Seega kuulub ka Helsingi-Tallinna tunnel lähipiirkonna transporditaristu oluliste mõistete hulka. 20. Veebruaril 2014 toimub Äripäeva Kinnisvarakonverents kus visioonidena tulevad arutlusele nii Rail Baltic kui ka Helsingi-Soome tunnel. Seda milline on Rail Baltica (ja Helsingi-Tallinna tunneli) makromajanduslik positiivne mõju, saab lugeda varasemast postitusest.

No comments:

Post a Comment