11.19.2013

Partsi printsipiaalne probleem

Vt ka seotud postitus Kaunase transpordikonverentsil kinnitas Leedu minister toetust Põhja-Lõuna suunalisele transporditeljele ja Rail Balticale
 -----------------------------------------------------

E24 vahendab Leedu portaali infot mille kohaselt Rail Balticu ühisettevõtte loomine jääb Eesti tõttu tulevasse aastasse.


Võib jääda ekslik mulje, et Rail Baltica ümber toimub mingi imelik protsess ja kõik on selle vastu. Kindlasti ei ole see nii. Ja kindlasti ei jää mitte midagi Eesti või majandus- ja kommunikatsioonimister Partsi süü tõttu tegemata või hiljaks. Leedul ja Lätil on mõlemad oma varjatud huvid seoses Rail Balticaga. Need huvid on ebakonstruktiivsed ja omakasupüüdlikud.

Läti huvid on peamiselt Ida-Lääne suunalise transiidi säilitamisest kantud. Samuti on Lätis läbi ajaloo olnud Venemaa mõju suurem ja seetõttu on Läti ka riik mille abil baltimaade vahele kiilu lüüa. Läti on varasemalt teinud seoses Rail Balticaga palju ebakonstruktiivseid otsuseid ja esitanud põhjendamatuid nõudmisi. Näiteks oli üheks eeltingimuseks, et Riia-Moskva kiirraudtee peaks samuti olema Rail Balticaga seotud ja ilma selle raudteeta Läti pool huvi üles ei näita.

Leedu huvid on samuti seotud kaubatansiidiga Ida-Lääne suunal, kuid leedukad soovivad ka Põhja-Lõuna teljel liikuva kauba ümberlaadimise- ja käitlemise töödest kasu lõigata. Leedukatel on plaan rajada Kaunase lähedale mitmeid suuri multimodaalseid transpordisõlmi kus 1520mm (vene laius) ja 1435mm (euroopa laius) raudtee omavahel kohtuvad.

Järgnevalt Kaunase situatsiooni selgituseks kaardimaterjali (allikas F. Opsomer).

1. The broader context – the logistic picture in relation to Rail Baltica and FEZ- Kaunas
European Distribution Centers making place for RDC – regional distribution centres.
Kaunas to become multimodal regional hub and inland terminal location for Baltic Ports – Klaipeda.
Assembling, value added logistics, packaging: changing transit flows into value chain corridor.


Palemonas and FEZ Kaunas in one integrated concept
KAART 1: Kaunase piirkonna transporditaristu.
KAART 2: Kaunase piirkonna transporditaristu. Lennujaam, rongijaam, vabakaubanduspiirkond.
KAART 3: Leedu transporditaristu.

Selle kohta, et Leedulaste huvi on süvendada ja toetada Kaunase positsiooni transpordisõlmena on ka eVersuse artiklis lõik olemas. Kaunas on küll Leedu suuruselt teine linn, kuid ajalooliselt väga oluline ärikeskus. Seal kus põimuvad äri ja poliitika on oht korruptsiooniks.

Minister Partsil on ees raske ja printsipiaalne võitlus õigete otsuste läbisurumise eest. See milles Balti riigid senini on kokku leppinud, on 240 km/h kiirusega 1435 mm laiusega raudtee Põhja-Lõuna suunal Euroopasse. Eesti on oma kohustused ja ülesanded täitnud korrektselt. Läti ja Leedu erinevatel korruptiivsetel/poliitilistel/üksikhuvide põhjustel üritavad rajada midagi muud kui algselt kokku lepitud, kuid avalikus meedias räägivad, et probleemid asuvad Eesti poolel. Loomulikult on see kõigest desinformatsioon. Eesti on see osapool kes liigub õiges suunas. Partsi printsipiaalne põhimõttekindlus on see mille taga seisab Rail Baltica projekti hea reliseerumine.

No comments:

Post a Comment