12.23.2013

Maareformi seaduse ja teiste seaduste muutmise seadus 516 SE

19. Detsembril võttis Riigikogu vastu Maareformi seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse 516 SE. Rail Baltica kontekstis on see oluline kuna võimaldab riiklikult tähtsate taristuobjektide aluse maa kiiremat omandamist.

"Seadus täpsustab maareformi käigus kasutusvaldusesse antud põllumajandusmaa omandamise piiranguid.  Seni on kasutusvaldusesse antud põllumajandusmaa omandamist on piiratud lähtudes riigi huvidest, mis on seotud looduskaitse, muinsuskaitse ja maavaradega. Seaduse kohaselt ei ole maavanemal kui riigivara valitsejal õigust keelduda maa müügist olukorras, kus maa on riigile vajalik erinevate riiklikult tähtsate joonehitiste, näiteks tee või raudtee, sh Rail Baltic, rajamiseks. Selleks, et välistada riigivõimu teostamiseks või muul avalikul eesmärgil vajaliku maa võõrandamine kasutusvaldajale, tuleb maavanemal eelnevalt välja selgitada riigi vajadused. Riigi huvide kiiret väljaselgitamist võõrandamise menetluses võimaldab riigi kinnisvararegister. Samuti võib kasutusvaldusesse antud maa olla vajalik kohalikule omavalitsusele nt jalgrattateede rajamiseks. Maavanemale sai seadusega võimaluse peatada maa omandamise menetlus olukorras, kus kasutusvaldusesse antud maa võib osutuda vajalikuks riigivõimu teostamiseks, kohalikule omavalitsusele või muul avalikul eesmärgil. Menetlus peatatakse kuni asjas tähtsust omavate asjaolude selgumiseni.

Seaduse  vastuvõtmise poolt hääletas 77 Riigikogu liiget."



"§ 3. Maareformi käigus kasutusvaldusesse antud maa omandamise seaduse muutmine
2) paragrahvi 3 täiendatakse lõigetega 4 1 ja 4 2 järgmises sõnastuses:
ˮ(4 1) Riigimaantee, raudtee, torujuhtme, kõrgepingeliini või muu joonehitise rajamiseks vajaminevat maad võib omandada majandus- ja kommunikatsiooniministri või tema volitatud asutuse loal. Loa andmise või sellest keeldumise otsustab majandus- ja kommunikatsiooniminister või tema volitatud asutus kooskõlas planeeringu ja joonehitise kinnitatud ehitusprojektiga. Kui planeeringu koostamise kohustus puudub, siis otsustatakse loa andmine või sellest keeldumine joonehitise kinnitatud ehitusprojekti alusel. (42) Kohaliku omavalitsuse ülesannete täitmiseks või muul avalikul eesmärgil vajaliku maa
võõrandamise võimalikkuse otsustab maavanem.ˮ;"


Leedu on juba 2011 andnud Rail Balticale Riiklikult Tähtsa Projekti staatuse (RTP) ja vastu võtnud seaduse RTP tarbeks maaostu kiirendamiseks. 

"Leedu parlament võttis vastu TARK GRUNTE SUTKIENE välja töötatud seaduse
19.04.2011
12. aprillil võttis Leedu seim vastu advokaadibüroo TARK GRUNTE SUTKIENE poolt välja töötatud seaduse, mis reguleerib maa üldistes huvides sundvõõrandamist erilise tähtsusega riiklike projektide elluviimiseks. Seadusega lihtsustatakse maa üldistes huvides sundvõõrandamist juhtudel, kui see on vajalik erilise tähtsusega riiklike projektide elluviimiseks energia- või transpordiinfrastruktuuri või riigikaitse valdkonnas. Seadusega viiakse miinimumini maaomaniku võimalused oma õigusi kuritarvitada; selle kohaselt saab sundvõõrandamise otsust edasi kaevata üksnes ühe korra ning kohus võib otsustada hüvitise suuruse ka pärast maa sundvõõrandamist.

Seaduse väljatöötaja TARK GRUNTE SUTKIENE Vilniuse büroo juhtivpartneri Eugenija Sutkienė sõnutsi kiirendab seadus selliste projektide nagu Rail Baltica või elektrivõrkude ühendamise projektide elluviimist. See on oluline samm ELi fondidest toetust saavate suurprojektide elluviimisel ning riigi energiasõltumatuse suurendamisel.
"


Ei saa välistada seda, et mõnel maaomanikul ongi pahatahtlik soov kas takistada riiklikult oluliste taristuobjektide valmimist või nõuda ebamõistlikult suurt kompensatsiooni. Uus seadus kiirendab maade kokku ostmise protsessi.

Loomulikult on eraldi vaja tegeleda nende inimestega kes põhjendatult vajavad kompensatsiooni.


------------------------

 Summary in English: Estonian Parliament has changed some laws related to land reform and land use. It is now easier to acquire land for the construction of line objects (pipelines, railways etc) with national significance.

No comments:

Post a Comment