Läti uudisportaal Nozare.lv kirjutab viitega Läti Transpordiministeerimi ametnikule Ilze Aleksandroviča, et indikatiivselt on garanteeritud Lätile 214 miljoni euro suurune rahastusaken Rail Baltica projekti tarbeks. Et Läti saaks 2014-2020 aastal raha, peaks rahastustaotluse esitama hiljemalt 2016. Samuti on võimalik saada raha pärast 2016 aastat mitte-ühtekuuluvusriikide rahast.
Ilze Aleksandroviča märgib samuti üles kerkinud Vilniuse lõigu takistavat iseloomu.
RBR blog ei oska seisukohta võtta selle uudise osas. Alles eile oli Eesti Päevalehes artikkel, et Rail Baltica on eelmise sajandi projekt (Leedu professor: Rail Baltic on eelmise sajandi projekt). Lugedes põhjalikult artiklit, selgus et Leedu professor rääkis Rail Balticu esimese etapi ehitustöödest mitte raudteest mis tegelikult peaks kandma nime Rail Baltic, ehk kiire, otseühendusega Euroopasse liikuv, suuri makropiirkondi omavahel ühendav raudtee. Läti esindaja jutust kumab läbi ohtlik tendents, et raha saab hiljem, mitmes jaos ja võib küsida ka pärast 2020. Tegelikult aga on valminud analüüs TRINITI-lt mille kohaselt ei saa rahastustaotluse esitamisega viivitada.
Kuidagi on juhtunud nii, et peamiselt Eesti pool on Rail Baltica raudtee põhiideest aru saanud. Majandusminister Juhan Partsil ja Eesti poolsel projektimeeskonnal seisab jätkuvalt ees põhimõttelisi vaidlusi ja selgitusi ülejäänud Balti naabritega, kes millegipärast ei suuda olla sama kiired ja tegutseda sama loogiliselt. Vaadates Balti riikide arengut alates 1991 aastast, siis on selgelt näha, et Eesti on alati olnud sammu võrra ees. Pikas perspektiivis võidavadki majanduses need kes on targemad ja kiiremad. Rail Baltica raudtee rajamise protsess on hea selgitus selle kohta miks Eesti pidevalt paremaid tulemusi näitab.
RBR blog on varasemalt kirjutanud miks Vilniuse lõigu lisamine ei ole võimalik. Kui vaadelda neid plaane mis praeguseks on avaldatud Vilniuse ühendamiseks, siis üha selgemaks saab tõsiasi, et trass ...-Riia-Paneveźys-Kaunas-Poola piir on loogiline trass. Leedul on Kaunase väljajätmisest rohkem kaotada kui võita. Sellest räägib mõni järgnev postitus.
------------------------
Summary
in English: Latvian news portal Nozare.lv quotes official (Ilze Aleksandroviča) of Latvian Ministry of Transportation according to whom Latvia has indicative guaranteed share of funding envelope of 214 million Euros for Rail Baltica project. Latvia must prepare a funding request before 2016 to get financing in the 2014-2020 financing period. Further financing could be requested later.
In addition Ilze Aleksandroviča brings up the issue with inclusion of Vilnius track section.
RBR blog faces difficulties with giving more color to the news. Estonian news daily EPL has quoted Lithuanian professor in it´s article according to which "Rail Baltica is the technology of the past". Intriguing statement but after carefully reading of the article it is clear that Lithuanian professor is not talking about Rail Baltica (a fast, direct, European gauge railway line for connecting macro-regions such as Baltics, Northern-Europe and Southern/Central-Europe of the continent). Instead the professor talks about reconstruction works of an old railway which has been named as "Rail Baltica" for some odd reasons.
There´s an alarming tendency in the rhetorics of Latvian official as well that funding could be requested later in the future financing periods of the EU. Although law firm TRINITI has conducted an analysis with the clear conclusion that establishing a joint venture and requesting for finance as soon as possible is a must.
Unfortunately seems that only Estonian side has understand the meaning of Rail Baltica railway. Why Latvia and Lithuania does not follow as quick and logical path forward?
No comments:
Post a Comment