1.31.2014

Kange Leedu soove on transpordivolinik Kallase sõnul võimatu täita

ERR vahendab järjekordselt Rail Baltica task force kohtumiselt saabunud Indrek Sirbi sõnu mille kohaselt Leedu ei kavatse oma jäigast seisukohast Vilniuse osas järele anda. Nagu RBR blog on ka varasemalt mitmel korral kirjutanud (näiteks Vilniuse kohtumise järelkaja: miks Vilniuse (Tartu) lisamine on reaalselt võimatu ja Jätkuvalt Vilniuse suuna probleemidest), on reaalselt Vilniuse ühendamine mitmel põhjusel võimatu.

Seda kinnitab nüüd ka lühi-intervjuus ERR-ile EL-i transpordivolinik Kallas:
"Täita Leedu soovi, et varem kinnitatud Kaunase asemel hakkaks rong hoopis läbi Vilniuse sõitma, on Euroopa Komisjoni transpordivoliniku Siim Kallase arvates hinnangul väga keeruline.
Kallase sõnul on mõistlik, kui Rail Balticu raudteetrass kulgeks Riiast otse Vilniuse peale ja sealt edasi Poola.
"Aga tänasel hetkel on leedulaste enda poolt otsustatud, et Kaunas on see linn, mis on seal kirjas ja seda enam paberitest välja ega muuta ei saa," ütles ta.
Kallas märkis, et niipea, kui ehitatakse haru Vilniusesse, tekib kohe küsimus, kust selleks raha võetakse."

Erinevalt Kallasest on RBR blogi seisukoht Vilniuse osas erinev. Leedu saab Rail Balticast palju kasu ka siis kui raudtee ei läheks läbi Vilniuse. Kaunas on suur linn ja oluline nii äriliselt kui transpordi logistika mõttes. Kuna Kaunase ja Vilniuse lähedus on üsna väike ja linnade vahel on võimalik rekonstrueerida raudtee nii, et sõit nende vahel on kõigest 40 minutit, siis sisulist vajadust Rail Baltic Kaunase asemel Vilniusse viimiseks pole. See oleks riigile hoopis kahjulik kuna jätaks olulise sõlmpunkti Kaunase välja.

Kallase mõtteavaldus aga on oluline seetõttu, et näitab ära tegelikult Vilniuse ühendamise võimalikkuse või võimatuse. Kallas tõenäoliselt viitab TEN-T ja CEF jõustunud ning ametlikus EL Teatajas seadusena ilmunud regulatsioonidele mis määravad ära transpordi põhivõrgustiku asukoha ja põhivõrgustiku finantseerimise õigusruumi. Nende kohaselt pole võimalik Vilniust ühendada 1435 kiirrongi abil, küll aga on võimalik ühendada Vilnius läbi olemasoleva 1520 haruliini rekonstrueerimise. On oluline, et see seisukoht saaks kirjaliku kinnituse EL institutsioonidest. Maksu- ja Tolliamet väljastab siduvaid eelotsuseid maksumaksjatele kes seda soovivad. Siduvat eelotsust on vaja ka Vilniuse puhul. Vabariigi Valitsus või Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil on aeg siduva eelotsuse tegemist paluda. Nagu Kallas ka sõnab, siis Vilniuse ühendamine de facto on võimatu. Järelikult pole Leedul mõtet seda nõuda.

RBR blog soovib esmaspäeval toimuva peaministrite kohtumise eel kõigile läbirääkijatele edu konstruktiivse lahenduse leidmiseks. Kuna enne järgmist peaministrite kohtumist ka teoreetiliselt ühtegi kirjalikku eelotsust EL-st ei jõuta saada, siis peaministrite kohtumise eel väga suuri lootusi üleval hoida ei saa. Kahjuks Leedu tuleb jälle oma kange, väära ja võimatu nõudmisega ühendada Vilnius.


------------------------

 Summary in English: Estonian national broadcasting company has asked for some comments from Estonian side project manager Indrek Sirp about the state of affairs of Rail Baltica. Sirp who was just returning from the meeting in Riga has said that Lithuania has no plans to give up his positions on Vilnius situation - the capital must be connected with Rail Baltica. As RBR blog has explained in the past (here and here), it is basically impossible to connect Vilnius.

EU transport commissioner Kallas in the same news story confirms that:

"It is very difficult to fulfill Lithuania´s desire to connect Vilnius now when in the past everyone have agreed that Kaunas will be connected. Kallas said it makes sens that Rail Baltica railway route runs directly from Riga to Vilnius and then on to Poland. "But at the moment, the Lithuanians themselves have decided that Kaunas will be the city to be connected and it is impossible to get the name out or change the name in the papers," he said. Kallas said that as soon as the branch is built to Vilnius, the first question arises - where the money is taken."
 Kallas´s thoughts are important because it indicates the impossibility of building railroad route through Vilnius. Most probably Kallas refers to TEN-T and CEF regulations which have come into force and are legally binding to everyone. It is impossible to connect Vilnius via 1435 mm high speed train according to TEN-T and CEF regulations. But is possible to reconstruct existing 1520 mm railway between Kaunas and Vilnius. It is very important to receive a written confirmation from EU institutions to this statement. The Governments or Transport Ministries of Estonia or Latvia could ask for written confirmations from EU about EU´s position on Vilnius situation. As Kallas says, it is pretty much impossible to connect Vilnius (via 1435 railroad). Therefore Lithuania can stop demanding it.

No comments:

Post a Comment