1.17.2014

"Rahvuslikud huvid" on tõenäoliselt tegelik põhjus Vilniuse lisamise soovi taga

RBR blog on suure huviga jälginud Vilniuse lisamise soovi ja üritanud mõista mis on tegelik põhjus Vilniuse lisamise soovi taga. Võttes arvesse asjaolu, et Kaunas ja Vilnius töötavad üsna hästi kaksiklinnadena (plaanis sellest lähitulevikus kirjutada) ning Kaunasel on nii siseriiklik tähtsus kui sobitub ta ka hästi suuremasse transpordiskeemi, siis ei peaks Leedu eriti muret tundma selle üle et just Kaunas on Rail Balticaga ühendatud linn. Kaunas on suur ja majanduslikus mõttes oluline linn, Leedu saab oma makromajanduslikud kasud sealt kätte piisavas mahus.

Ometi on just Leedu olnud see kes on hiljaaegu viivitanud kolme Balti riigi ühisettevõtte loomisega. Varasemad selgitused Vilniuse lisamise soovi osas on jäänud arusaamatuks. Vilniuse lisamise soov on olnud ettekääne, kuid millele? Kaunase transiidisõlme toetamise idee läbi kaupade ümbertõstmise 1520 raudteelt 1435 raudteele ei tundu enam eriti usutav kuna ka Kaunasele on valitsuse plaan tulnud üsna suure üllatusena. Tõenäoliselt tegelik põhjus tuleb välja WSJ artiklis kus Liis Kängsepp on intervjueerinud asjaosalisi. Leedu transpordi aseminister Arijandas Sliupas ei nõustu Eesti ministri väitega et Leedukad on need kes probleemi tekitavad (Parts küll kasutas tarbetult reljeefsemat keelekasutust). Sliupase vastuses on huvitav nüanss: "Hoopis eestlased ja lätlased on need kes ei soovi koostööd teha. Meie lihtsalt kaitseme oma rahvuslikke huvisid. See ei ole võitlus Vilniuse pärast vaid arusaamine projektist ja ühisest sõprusest". :D :D Vürtiskas huumor lõuna poolt. "Rahvuslikud huvid" ongi just selline põhiprobleem mida reaalsete argumentidega ei anna kunagi lahendada.

Sliupas rõhutab ka, et kui Tallinn ja Riia on euroopa laiusega ühendatud, siis miks Vilnius ei võiks olla. Ja üleüldse kõik pealinnad peaks olema EL-is ühendatud. :D Seisukoht mis ei oma reaalselt sisu. Põhjused on ilmselgelt otsitud, näiteks seetõttu et Tallinn ja Riia on ühendatud kuna nad asuvad soodsal geograafilisel asukohal mitte seetõttu et nad on pealinnad. Riia hea ühendamine muuhulgas on siiani väga keeruline ülesanne - ka AECOM soovitas peatust Riia lähiperimeetris ja toitjaliini peatuse ja linna vahel vana 1520 peal. Leedu väited seega ei ole loogilised. Paistab, et Leedu pool tõlgendab kas valesti või liiga närviliselt Vilniuse küsimust. Mitte kusagil pole EL tasandil öeldud, et kõik pealinnad peaks olema võrgustikus.

Jälgime huviga mis järgmiseks saama hakkab. Vilniuse ühendamine Rail Baltica külge iseenesest pole halb idee. Küsimus on teostuses. Küsimus on selles, et kas Vilnius saab olla pealiini rajamist takistav eeltingimus. Vastus on selgelt eitav, samuti pole ainult 1435mm rajamise nõudmine reaalne.

Vilniuse "probleem" pole tegelikult mingi probleem vaid poliitiline pokker. Show. See ei tohiks olla mingi heidutus Eestis ja Lätis protsesside aeglustamiseks. TRINITI on varasemalt juba selgitanud, et kiirus on praeguses faasis väga oluline. 

No comments:

Post a Comment