Toomas Kümmel ja Hardo Aasmäe on hiljuti arvamusartiklis lausunud:
"Kui tõele näkku vaadata, siis 240km tunnikiirusega kihutavast reisirongist räägitakse tõemeeli vaid Eestis. Läti suhtub asjasse leigelt, Leedul on oma plaanid ja Poola huvid on mujal.Eesti Rooma Klubi on oma pressiteates hiljuti lausunud:
...
Sarnast teed mööda läks ka sõjaeelne Tallinna–Berliini ekspress, mis jõudis siit ööpäevaga sihtpunkti. Lennuliikluse eelse ajastu kohta oli see kiire ühendus. Tulevikus oleks reisiliiklusel üle Kaliningradi/Königsbergi jumet nii Poola kui ka Saksamaa jaoks. Praegu neil tegelik huvi puudub ja meie oma Rail Balticuga neid ahvatleda ei suuda. Berliini–Kaliningradi (Königsbergi) reisiliin on juba Saksamaa ja Venemaa kokkulepe, mille kaal on midagi muud kui Rail Baltic. Hiljem selle liini otsa üks põhjasuunaline lisandus lükkida on juba üsnagi lihtne."
"1. Pärast 2011. aastal vastuvõetud valitsuse otsust Rail Baltica trassi valikuks on meie koostööpartnerite Läti, Leedu ja Poola hoiakud muutunud oluliselt vaoshoitumaks ja igaühe erihuvisid rõhutavaks. Kiire reisiliikluse kavandamine on jäänud tahaplaanile, rõhk on asetunud põhja –lõunasuunalistele kaubavedudele. Läti ja Leedu on pidanud väga oluliseks oma regionaalpoliitiliste huvide arvestamist ning lisanud arengukavasse ka Kaunas-Klaipeda ja Kaunas-Vilnius raudtee uuendamise. Läti on lisanud RB kavasse ka Riia-Ventspilsi raudtee. Poola on äraootav, mistõttu kiire rongiühendus Kesk-Euroopaga takerdub Poolasse."
Varasemalt on RBR blog juba kirjutanud sellest, et Partsil seisab ees printsipiaalne võitlus teiste Balti riikide ja Poolaga, et tagada see mis on kokku lepitud. Teatud riigid küll soovivad nihverdada kas omale paremaid tingimusi või üritavad muude erihuvide tõttu projektis muudatusi teha, kuid kindlasti ei ole asjakohane väide, et kõik tegutsevad vastandumise õhkkonnas. Eriti puudutab see Poolat.
Mitmed Poola uudisportaalid teatavad täna uudisest, et pankade sündikaat BGK ja BZ WBK on väljastanud pangagarantii ja krediidiliini pikendamise ettevõttele Torpol kes hakkab uuendama raudteeliini E75 ehk Rail Balticat. BGK on ainus riigi omanduses pank Poolas ja pakub pangandusteenuseid peamiselt Poola avalikule sektorile et finantseerida muuhulgas erinevaid riigi ja EL programme. Bank Zachodni WBK on erakapitalile kuuluv pank. Poolas tegutseval taristuehitusettevõttel Torpol on üle 20 aasta pikkune kogemus raudteetaristu ehitamisel.
Rekonstrueerimistööde lepingu kogumaht on 1,6 miljardit zlotti, tellija Poola Raudtee (PKP Polskie Linie Kolejowe). Torpol saab pankadesündikaadilt garantii 10% ehk 160 miljoni zloti ulatuses ja laenu 40 miljoni zloti ulatuses.
E75 Rail Baltica uuendamine on PKP Polskie Linie Kolejowe ajaloo suuruselt teine investeering. Projekti eesmärk on teha ettevalmistavad projekteerimistööd ja moderniseerida (design and build) 66km pikkune Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne) vaheline lõik. Projekt realiseeritakse kolme aasta jooksul, sinna hulka kuulub ka projekteerimistööd.
Projekt sisaldab endast raudtee põhjalikku rekonstrueerimist, muuhulgas keskkonnanõuetega arvestamist. Raudtee platvormid ja peatused disainitakse kasutuseks sobivaks ka puuetega inimestele ja raske pagasiga reisijatele. Plaani kohaselt ehitatakse ka mitmetasandilised ristmikud ja kaovad samatasandilised ristmikud. Pärast rekonstrueerimistöid saavad reisirongid liikuda kiirusega 160 km/h ja kaubarongid 120 km/h.
Taustaks Poola osas: Poola tegi paar aastat tagasi strateegilise otsuse, et nad ei ehita hetkel raudteel midagi vaid keskenduvad planeerimisele ja järgmiseks EL eelarveperspektiiviks (sellele mis äsja vastu võeti) valmistumiseks. Põhjus on selles, et eelmisel eelarveperspektiivil jäid nad natuke jänni oma investeeringutega ja soovisid olla paremini valmistunud. Tänane teade töödest E75 raudteel ongi tõestus selle kohta, et Poola ei ole Rail Balticut hüljanud. Poola on suur riik ja teeb lähiaastatel suuri investeeringuid raudteetaristu parandamisse. Kui üldse on regioonis osapool kes vabalt saaks investeerida, siis on selleks Poola. Mõningane eelnev passiivsus ja aeglus ei viita kuidagi Poola huvipuudusele vaid neil oli strateegiline paus.
Eestil on samuti võimalus asuda erihuvisid rõhutama ja eelnevaid kokkuleppeid murdma trassi nihutamisega ja madalama kiirusega raudtee nimetamisega Rail Balticuks. Kas see on tõesti Eesti huvides?
Allikad:
No comments:
Post a Comment