11.18.2013

TEN-T ja CEF on järgmise kümne aasta ambitsioonikamad Euroopa Liidu kasvuprojektid

Siim Kallas säutsub Twitteris: "#EP rapporteurs: #TEN_T and CEF most ambitious EU growth project for next 10 years".

Tõlge: "Europarlamendi raportöörid: TEN-T ja CEF on kõige ambitsioonikamad EL kasvu projektid järgmise kümne aasta jooksul."

Jääb küll arusaamatuks millisele Euroopa Parlamendi raportile või raportööridele Kallas viitab, kuid sisu on arusaadav: TEN-T ja CEF on olulisimad Euroopa Liidu prioriteedid järgneva kümne aasta jooksul.

Euroopa Parlament on täna avaldanud ka sobivat infomaterjali neile kes ei tea akronüümide TEN-T ja CEF tähendust: Connecting Europe: Trans-European Networks.

TEN-T ehk Trans-European Transport Networks on mõiste millega tähistataks üle-euroopalist transpordiühenduste võrgustikku. Rail Baltica kuulub TEN-T põhivõrgu osana üle-euroopalise tähtsusega transpordivõrgustikku. Eesti on Põhjamere ja Baltikumi (North Sea - Baltic) vahelise koridori osa. Poolast kuni Itaaliani ulatub Baltic-Adriatic (Balti mere - Aadria mere) koridor mille osa Eesti samuti tegelikult olla saab.

KAART: Üle-euroopaliste transpordivõrgustike kaart. Suuremalt on võimalik näha siin.


CEF ehk Connecting Europe Facility on piiriüleste transpordi-, energia- ja telekomitaristu projektide finantseerimiseks mõeldud raha Euroopa Liidu eelarves. CEF maht aastateks 2014-2020 on 29,3 miljardit eurot. Mille hulgas 23,17 miljardit on määratud transpordiprojektidele. 10 miljardit sellest rahast on määratud ühtekuuluvusfondist (Cohesion Fund) raha saavatele riikidele (milleks on nt Eesti ja teised Balti riigid). CEF raha on oluline, kuna just CEF on see finantsvahend mille abil Rail Balticat realiseeritakse.

On mitu väärkontseptsiooni või valearvamust, mida mõned inimesed* on hiljaaegu levitanud:
1) et Rail Balticat ei ole kellegile vaja ja see ei huvita kedagi.
Nagu Siim Kallas eelnevalt selgitas, siis olukord on just vastupidine: kuna Rail Baltica on Euroopa transpordiühenduste põhivõrgu osa ja kuulub euroopa-üleste transpordivõrkude (TEN-T) koosseisu ning TEN-T on kõrgeimal tasandil EL prioriteet, siis Rail Baltica on vägagi vajalik ja huvitab paljusid inimesi Eurooas. Kõigi Euroopa inimeste huvides on kõik Euroopat katvad piirideülesed transpordivõrgustikud, sest need moodustavad Euroopas kaupade ja inimeste liikumise peamise tugistruktuuri.

2) nagu  oleks olemas võimalus raudtee Tartu suunalisele trassile nihutamiseks.
Õige vastus on: ei, seda võimalust ei ole. Need arutelud on ammu peetud selle osas millised sadamad, lennujaamad, raudteed ja maanteed moodustavad põhivõrgustiku (core network) ja millised tuguvõrgustiku (comprehensive network) ning kus vastavad objektid asuvad. Siin on võimalik näha täiendavat kaardimaterjali TEN-T transpordi põhi- ja tugivõrgustiku kohta. Rail Baltica on selgelt määratud marsruudile Tallinn-Pärnu-Riia.

Kokkuvõte: Rail Baltica on oluline, projektil on Euroopa Liidu kõrgeima prioriteedi staatus. Raudtee liigub Pärnu suunalisel trassil võimalikult otse põhjast lõunasse kuna ei ühenda mitte Eesti siseselt linnu vaid Euroopa üleselt suuri piirkondi.

 ----------------
* parandatud hiljem.

3 comments:

  1. Kust pärineb järgmine väide? - " ...Avalikult Rail Balticust seotud inimesed on viimasel ajal levitanud:
    1) et Rail Balticat ei ole kellegile vaja ja see ei huvita kedagi."


    ReplyDelete
    Replies
    1. Väide põhineb Kümmeli ja Aasmäe artiklil. "Rail Baltic: õige asi vales kohas" http://maaleht.delfi.ee/news/uudised/arvamus/rail-baltic-oige-asi-vales-kohas.d?id=67048616

      Tsitaat: "Kui tõele näkku vaadata, siis 240km tunnikiirusega kihutavast reisirongist räägitakse tõemeeli vaid Eestis. Läti suhtub asjasse leigelt, Leedul on oma plaanid ja Poola huvid on mujal. "

      Nad esinesid ARB pressikonverentsil.

      Praeguseks muutsin sõnastust.

      Delete
    2. Mulle paistab, et Aasmäed ja Kümmelit võib vist pidada küll ARB-ga seotud inimesteks. Pigem tundub aga liialdatud teie sõnastus väite enda osas. "Rail Balticat ei ole kellelgi vaja ja see ei huvita kedagi" on tunduvalt resoluutsem kui toodud tsitaat. Moonutamine ei tekita lihtsalt sisukat diskussiooni.

      Delete