Leedu peaminister Algirdas Butkevičius sai ülevaate Vilniuse ja Kaunas multimodaalsete transporditerminalide ehitamisest, teatab Leedu Raudtee.
Ülevaate saamise järel sõnas peaminister, et Leedu transpordisektor on üks olulisemaid majanduse harusid mille efektiivsest tööst sõltub kõrgel määral ka kogui riigi majanduslik vitaalsus ja konkurentsivõime.
"Avalike logistikakeskuste teke Leedus on kaua oodatud ja vajalik, sest nad annavad täiendava tõuke mitte ainukt sektorile vaid ka kogu majandusele. Täna veendusime, et Vilniuse ja Kaunase multimodaalsete terminalide ehitus kulgeb sujuvalt ja plaanipäraselt. Ma olen öelnud korduvalt ja korduvalt, et need keskused tõmbavad tähelepanu ja ärivõimalusi. Pärast mitmete transporditegevuste koondamist ja sünergiaid ning kulude jagamist, taristu ehitamisel ja haldamisel, suudame kindlasti avaldada mõju üleüldisele logistikakulude vähenemisele", rääkis Butkevičius.
Peaministri külastus algas Vilniuse terminali (Vilniaus intermodaliniame terminale - VIT) juurest kus tutvuti uute honete, tollikontrolli punktiga, ehitustöid teostava ettevõtte Fegda ja Leedu Raudtee juhtidega. 460 hektari suurust Vilniuse logistikaterminali ala kutsutakse nüüd ka kui "sadam maismaal". Terminali ehitamise hind on 107,2 miljonit LTL kuid hinnangute kohaselt toob see tagasi üle 370 miljoni LTL.
Pärast Vilniuse terminali külastamist oli peaministril kohtumine ka Kaunase terminalis (Kauno intermodalinio terminalo - KIT) koos Leedu maantee-ameti Kaunase piirkonna juhi Valery Makūnasega. Kaunase terminali maksumuseks kujuneb 87,6 miljonit LTL ja see ühendatakse Euroopa rööpmelaiusega (1435 mm) raudteega Rail Baltic. Seega kujuneb Kaunases üks tugevamaid jaotuspunkte Ida ja Lääne vahel.
"Me saame ainult rõõmustada, et Leedu realiseerib nii olulise projekti tänu millele saab ta kindlustada konkurentsivõime naaber-riikide suhtes. Sedasorti multimodaalseid terminale nagu on ehitusjärgus Vilniuses ja Kaunases, ei ole ei Lätis ega Eestis. Eriti kui arvestada fakti, et multimodaalne terminal Kaunases ühendab Europa ja Ida suunt ning kasutab mõlemat rööpalaiust koostoime tagamiseks. Tulevikku silmas pidades nähakse ühendamist rahvusvahelise Rail Baltica raudteega ja seetõttu on Leedul palju hõlpsam kindlustada stabiilne ja tugev kaupade voog", hindas Vilniuse logistikaterminali ja teiste ehituste kulgu minister Rimantas Sinkevicius.
Visiidi käigus oli rõhk multimodaalsetel terminalidel ja avalike logistikaterminalide võimes tõmmata ligi rohkem kaupade voogusid ning rahvusvaheliste logistikaettevõtete investeeringuid.
Vilniuse ja Kaunase multimodaalsed logistikaterminalid tugevdavad märkimisväärselt riigi sisemajanduse kogutoodangu kasvu, transiiti, laomajandust ning toovad majanduslikku heaolu kogu riigile. Tänu neile toimub eri transpordiliikide sujuv ühendus, efektiivne transport ja kasvab kaupade liikumine. See toob välisinvesteeringuid," ütles Leedu Raudtee tegevjuht S. Dailydka.
Allikas: Leedu Raudtee pressiteade.
RBR blog on varasemalt korduvalt ja korduvalt kajastanud Leedu tugevat fookust oma multimodaalsete logistikaterminalide arendamisel. Leedus on käsil investeerimisprogramm kus avalik sektor toetab avalike logistikaparkide (Viešąjį Logistikos Centrą - VLC, ehk Public Logistics Center / Avalik Logistikakeksus) kerkimist mitmetes eri linnades ja riigi osades. Ühed olulisemad kerkivad Vilniuses ja Kaunases. Multimodaalsed logistikaterminalid on väga olulised käiturid sotsiaalmajanduslike positiivsete hüvede tekkimiseks. Ilma peatusteta ja reaalse kaubavahetuseta või reisijate sõitmiseta ei teki mingeid positiivseid mõjusid. Metsa vahele maha pandud raudtee ei tooda ise-enesest mingit kasulikku hüve. Kasulikud hüved tekivad siis kui mööda raudteed liigub kaup, kaupa ja toorainet töödeldakse ümber ning saadetakse edasi lõppsihtkohta ning inimesed külastavad naaber-riike ja teisi linnasid. Hetkel on Eestis see külg nõrk mis seondub logistikaterminalidega. Ei ole täpsemalt infot Muuga sadamaga ühendumise osas, veel vähem on infot Pärnu kaubaterminali osas, kuigi AECOM nägi Pärnusse ette nii sekundaarset kaubajaama kui ka reisijate jaama. Rail Baltic ehitatakse kolmel peamisel eesmärgil:
- kaupade ja inimeste vaba liikumise soodustamiseks. Praegu on Baltikumi piirkond ja Soome ainuke piirkond Euroopas mis ei ole sujuvalt ühendatud teiste Euroopa osadega. Põhja-Lõuna suunalised ühendused on puudulikud.
- positiivsete majandusmõjude esile kutsumiseks, aeg-ruumilise vahemaa vähendamiseks ning arengulõhede sulgemiseks Lääne-Euroopa ja Ida-Euroopa vahel.
- vastasvuse tagamiseks eri poliitikatega. Nagu näiteks IMO väävlikütuste direktiiv ja EL rohepoliitikad transpordi vallas.
Kaubajaamade teema ignoreerimine, kaasa arvatud Pärnus, on saatuslik viga mis ohustab pikas perspektiivis projekti jätkusuutlikkust ja riikide positiivset mõjude akumuleerimise võimekust ning projekti suurte eesmärkide saavutamist. RBR blog ei ole rahul projekti arenguga kuna Läti ja Eesti pool ei tegutse piisavalt innukalt pikaajaliste positiivsete majandusmõjude esilekutsumisega. See tähendab kaubaterminalide teemale tähelepanu pööramist.
Allikas: Leedu Raudtee pressiteade / Source: press release of Lithuanian Railways.
------------------------
Summary in English: Prime Minister of Lithuania received overview of Vilnius and Kaunas intermodal terminal construction process, announces Lithuanian Railways.
The Prime Minister said that the Lithuanian transport sector is one of the most important branches of the economy, from which highly depends on the effective functioning of the country's economic vitality and competitiveness.
"The emergence of public logistics centers in Lithuania - the long-awaited and necessary, as it will give an additional impetus to not only the industry but also for the whole economy. Today we have seen that the Vilnius and Kaunas intermodal terminal construction is going smoothly and according to the plans. I have been telling time and again that these centers will attract attention and business. After concentrating the transport and logistics activities, synergies and cost sharing of infrastructure installation and maintenance we will definitely have an impact on the overall logistics cost reduction, "- said A. Butkevičius.
Visit of the Prime Minister started near the railway station under construction Vilnius intermodal terminal (VIT), where delegation toured the building of new buildings, customs checkpoints, and met with the construction company Fegda and Lithuanian Railways leaders. The terminal will cost 107.2 million LTL, but it is estimated that the return on the project will be three times bigger and reach more than 370 million LTL.
After visiting Vilnius, A.Butkevicius held a meeting in Kaunas, where together with the Lithuanian Road Administration representatives of Kaunas district mayor Valery Makūnas visited more than 87.6 million LTL Kaunas Intermodal Terminal (KIT). It is planned that the European gauge KIT would be connected to the "Rail Baltica" corridor and Kaunas would be the strongest logistics hub between East and West.
"We can only be glad that Lithuania has been implementing a vital project, thanks to it Lithuania is able to secure a competitive advantage over neighboring states. This type of intermodal terminal, which are currently under construction in Vilnius and Kaunas, neither Latvia nor Estonia has not, especially considering the fact that the intermodal terminal in Kaunas will provide both Europe and the East.
During inspection, the emphasis was on intermodal terminals and on potential of attracting greater flows of goods and international logistics companies investments.
Vilnius and Kaunas intermodal terminals and logistics centers significantly strengthen the country's gross domestic product growth, transit, warehousing services and will bring economic benefits for the whole country. Thanks to them, the smooth interaction of different modes of transport, efficient transport and a higher movement of goods can be achieved. This will attract foreign investment, "- said the Lithuanian Railways CEO S. Dailydka.
Source: press release of Lithuanian Railways.
RBR blog has times and times again in the past covered Lithuania´s intense focus of developing multimodal logistics terminals. Lithuania has an investment program where public sector is actively involved in developing Public Logistics Centers (Viešąjį Logistikos Centrą - VLC, ehk Public Logistics Center) throughout the country. Most important ones are located in Kaunas and Vilnius. Multimodal logistics terminals are very important drivers of positive economic benefits. Without the stops for both cargo and people and actual interchange of cargo or passengers using the railroad, there would not appear any positive benefits. An empty railroad track just laying around between the forests does not create positive economic benefits per se. Positive economic benefits appear only when railroads are used for cargo shipments, cargo and raw materials are being used for manufacturing finished products and then resent to end destination and when passengers actively visit neighboring countries and cities. The situation in relation to logistics terminals appears weak in Estonia. RBR blog does not have yet detailed information about connection to Muuga port, even less information is available in relation to Pärnu cargo terminal, although AECOM study foresees secondary cargo terminal and passenger terminal in Pärnu. Rail Baltica railway is built for three main reasons:
- to ease the free movement of cargo and passengers. Baltic countries and Finland are the only region in Europe which is not easily connected to the rest of the Europe. There is a severe deficiency in North-South bound transport connections.
- to accrue positive economic benefits over time, to shrink time-space room and close the development gap between Western Europe and Eastern Europe.
- to secure compliance with various policies. Such as IMO sulphur directive and various other EU green transport initiatives for transportation.
It´s a fatal mistake to ignore the topic of cargo terminals, that includes Pärnu. It threatens long term viability of the project and lowers countries ability to accrue long-term positive economic benefits from the project. An therefore puts achievement of long term goals into risk. RBR blog is not satisfied with the development of the projects in Latvia and Estonia since Latvia and Estonia appear not to be as actively involved in searching positive economic benefits as is Lithuania. This means paying special attention to the topic of cargo terminals.
No comments:
Post a Comment