3.07.2014

Ukraina konflikti rongiõppetund


Ukraina situatsiooni eskaleerumine on praeguseks kestnud rohem kui nädala. Esimesed reaalse sõjalise iseloomuga liigutused toimusid juba 23 Veebruaril kui Sevastopolis toimunud protesti lähedal nähti Vene vägede liikumist (allikas).

Venemaa kuulutas kolmapäeval 26. Veebruaril oma Lääne- ja Kesk-sõjaväeringkonnas välja suured sõjaväeõppused lahinguvalmiduse kontrolliks. Ka Baltikumi piiride lähedal, Kaliningradis, toimus üllatusõppus lahinguvalmiduse kontrolliks.

Vt ka:
Russia Conducts Live Fire Exercises in Baltic
Baltic Fleet holds exercises in framework of surprise inspection
Russian army holds exercises on Polish and Lithuanian borders
Russian Navy conducts training exercises
Russian troops ordered home from surprise war games

Venemaa sõjalise tegevuse jälgimine on kõigi Baltimaade eluline huvi. Nagu varasemalt selgitatud, siis raudteel on oluline sõjaline tähtsus. Kui mitte otsene, siis kaudne küll ja seda läbi toetava logistilise komponendi. Mitmed inimesed on väitnud, et tegelikult Rail Baltica ei oma mingit sõjalist väärtust. See oli arusaamatu seisukoht juba varem, kuid on muutunud kardinaalselt valeks pärast Kaliningradis toimunud õppusi. Millegipärast Kaliningradis toimunud harjutuste oluline osa oli tankide T-72 laadimine raudteevagunitele. Miks küll?


Tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Allikas: Photo #2389887


See tuletab meelde, et varasemalt Hardo Aasmäe ja Toomas Kümmel on soovitanud viia Rail Baltica läbi Kaliningradi. Aasmäe ja Kümmel Maalehes
"Leedu esmane huvi on saada Kaunasesse kaupade ümberlaadimise keskus. Võimalik reisiliiklus on kõrvaline. Põhjus on paljuski selles, et keskpikas tulevikuvaates ei pruugi Tallinna ja Berliini ühendav raudtee üldse läbida Varssavit, kuna tegu on ümbersõiduga. Kõige otsem tee on hoopis Šiauliai–Pagėgiai–Sovetsk (Tilsit)–Kaliningrad (Königsberg)–Mamonovo (Heiligenbeil)–Gdańsk (Danzig)–Byd­goszcz (Bromberg)–Kostrzyn (Küstrin)–Berliin.

Sarnast teed mööda läks ka sõjaeelne Tallinna–Berliini ekspress, mis jõudis siit ööpäevaga sihtpunkti. Lennuliikluse eelse ajastu kohta oli see kiire ühendus. Tulevikus oleks reisiliiklusel üle Kaliningradi/Königsbergi jumet nii Poola kui ka Saksamaa jaoks. Praegu neil tegelik huvi puudub ja meie oma Rail Balticuga neid ahvatleda ei suuda. Berliini–Kaliningradi (Kö­nigsbergi) reisiliin on juba Saksamaa ja Venemaa kokkulepe, mille kaal on midagi muud kui Rail Baltic. Hiljem selle liini otsa üks põhjasuunaline lisandus lükkida on juba üsnagi lihtne.

Olgu siinkohal nenditud, et sama teed pidi on ka lühim tee Peterburist Kaliningradi (Kö­nigsbergi), kui rong sõidab läbi Pihkva, Petseri ja Valga. Praegu pole Venemaa selleks veel poliitiliselt valmis, kuid meil ei ole vaja ajaloolises mõttes kaua oodata. Majandusraskustes Venemaal käib Kaliningradi oblasti ülalpidamine iga aastaga üha rohkem üle jõu. Oblasti isemajandavaks muutmine on võimalik vaid lõimumisel Euroopa Liiduga.

Venemaa rahapuudus sunnib varem või hiljem pöörduma Saksamaa poole, et saada arenguabi Kaliningradi oblastile. Asi see raudtee Sovetskist (Tilsitist) üle Kaliningradi (Königsbergi) kuni Mamonovoni (Heiligenbeilini) − 174 km − kahelaiuseliseks ümber ehitada või üldse üle minna Euroopa laiusele. Kuna reisiliiklus pole Rail Balticu projektis tegelikult oluline, jääb üle kaubavedu. Siinkohal võib mainida, et isegi Balti jaama ei hakka praegu kavandatav trass läbima!"
Oli täiesti selge juba varem, et ettepanek Kalinigradi suunal on sisutu. Kümmel ja Aasmäe otsisid suvalisi põhjuseid miks toetada oma Tartu suunalisi artikleid. Kuigi eelnevalt lingitud ja ka muud Kümmeli&Aasmäe artiklid on täis ka muid faktivigasid, ei ole need praegu olulised. Julgeoleku kontekstis on oluline see, et Kümmel ja Aasmäe oma arusaamatu Kalinigradi teooriaga pakkusid välja kõige halvema variandi üldse mida välja pakkuda saaks.

Kas Balti riigid vajavad seda, et Rail Baltica liiguks läbi Baltikumile vaenuliku piirkonna kus on õppustel läbi viidud harjutus kuidas tankid kiiresti raudteevagunitele paigutada, et need siis kiiresti edasi konfliktikoldesse paisata? Miks venelased viisid läbi sellise harjutuse kui raudteel pole sõjalist tähtsust või nad ei kavatseks seda võtet tulevikus kasutada?

Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389908
Tegelik tõde on see, et raudtee on kasulik logistiliste operatsioonide läbiviimiseks ja kuna sõda iseenesest on logistiline operatsioon, siis on ka raudtee kasulik sõjapidamisel. Järelikult ei saa Rail Baltica sõjalist kõrvalmõju alahinnata. Kaliningradi marsruudi kasuks otsustamine kujutaks Baltikumile fundamentaalselt vale otsust. Saatuslikult valet.

Ei ole infot kas Kümmel ja Aasmäe korrigeerivad oma varasemat seisuohta, kuid julgeoleku eest vastutavad isikud Baltikumis peaks küll hoolega läbi mõtlema ja tähelepanekuid tegema Kaliningradis toimunud õppustest. Ning valmistama ette kaitseplaanid kus maandatakse Kaliningradist lähtuva rongidele laaditud tankiüksuse riske. Praegu on õige aeg ettevalmistusi teha, sest vastaspool on oma õppused ära pidanud.

------------------------

Summary in English: The escalation of situation in Ukraine has lasted more than a week by now. First moves with military nature were spotted on 23rd February when Russian troop movement was evident near a protest in Sevastopol (source).

On 26th February Russia launched large scale military exercises in it´s West and Central military district for controlling combat readiness. Surprise exercises were conducted as well near to Baltic countries borders in Kaliningrad.

For more, please see:
Russia Conducts Live Fire Exercises in Baltic
Baltic Fleet holds exercises in framework of surprise inspection
Russian army holds exercises on Polish and Lithuanian borders
Russian Navy conducts training exercises
Russian troops ordered home from surprise war games



It should be keen interest of Baltic countries to observe military related moves of Russia. Railroads carry a significant military importance as has been explained previously here in RBR blog. If not direct military importance then indirect through logistical possibilities. Several people have claimed that Rail Baltic carries no military importance. This was rather odd statement before, but has turned to be completely wrong after military exercises that were recently conducted in Kalinigrad. For some odd reason loading T-72 tanks onto rail flatcars was important part of the exercises. Hmm, why is that so?

Soldiers and T-72 tanks and reloading tanks onto flatcars. In Gusevi toen in Kaliningrad.
Photo #2389894

This reminds us that Hardo Aasmäe and Toomas Kümmel have previously claimed that Rail Baltica should rather go via Kaliningrad. Aasmäe and Kümmel have said in an article in Maaleht:
"The primary interest of Lithuania is to get a cargo reloading center to Kaunas. Possible passenger transit is secondary. The reason is mainly that maybe in medium to long term perspective, a railroad which connects Tallinn and Berlin, would not go via Warsaw. Because it is a detour. Most direct route is instead via  Šiauliai–Pagėgiai–Sovetsk (Tilsit)–Kaliningrad (Königsberg)–Mamonovo (Heiligenbeil)–Gdańsk (Danzig)–Byd­goszcz (Bromberg)–Kostrzyn (Küstrin)–Berlin.

Similar route was used for Tallinn-Berlin express train before second world war when trains arrived to destination with 24h. It was fast before airplanes. Poland and Germany both could have interest in passenger trains in the future over Kalinigrad/Königsberg. Today they have no interest and Rail Baltica is not attractive for them. Berlin-Kaliningrad/Königsberg connection needs agreement between Germany and Russia and it carries larger importance than Rail Baltic. It is relatively easy to add northbound connection to that track later in the future.

It is important to point out here that shortest connection between St. Petersburg and Kaliningrad is over Pihkva, Petseri and Valga. Russia is politically not motivated to do that currently, but we must not wait long until we see that happen since Russia itself has economic problems and it cannot support Kaliningrad for long. Making Kaliningrad self-sufficient is possible only when Kaliningrad integrates itself more with European Union."
It was perfectly clear even before that Kaliningrad "option" is a dead end. Kümmel and Aasmäe desperately searched for totally random arguments to support their Tartu thesis. Although the same linked article by Kümmel and Aasmäe and several others by them contain lots of factual errors, it is not important at the moment. The most important in the context of national security is that Kümmel and Aasmäe have suggested most disastrous option possible.

Do Baltic countries really need Rail Baltica go through hostile territory where previously has been exercised troop deployment via railroad? Why Russians exercised it when railroads do not carry any military significance and they have no plan to use railroads for troop deployment in the future?

Soldiers and T-72 tanks and reloading tanks onto flatcars. In Gusevi toen in Kaliningrad.
Photo #2389907

The real truth is that railroads are useful for logistical operations and since war basically is a logistical operation itself, then railroads are useful for warfare. Therefore it is not possible to underestimate the significance of Rail Baltica to warfare. Deciding in favor of Kaliningrad option is profoundly wrong decision for Baltic countries. Fatally wrong.

It is not clear whether Kümmel and Aasmäe will make corrections to their previous position on Kaliningrad, but people responsible for safeguarding national security in the Baltic countries should take notices and make observations of the fact that there were military exercises in Kaliningrad. And prepare for future defense where Kaliningrad risks are appropriately managed. It is good moment to prepare today, the opponent has exercised it´s exercises already.


Järgnevalt rohkem fotosid õppustelt Kaliningradis. Allikas: RIA-Novosti.
More photos from military exercises in Kaliningrad. Source: RIA-Novosti. 


Photo #2389888

Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389892

Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389893



Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389902

Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389903

Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389904

Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389905

Tankist vaatamas välja T-72 tankist tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis. 
Photo #2389906



Sõdurid ja tankid T-72 tankide laadimise ajal raudteevagunitele, et liikuda edasi õppuste alale. Gusevi linn Kaliningradis.
Photo #2389931

Sõdur hoiab nuga
Photo #2390564

Lahingumasina maskeerimine
Photo #2390565

Lahingumasinate kolonn
Photo #2390566

Automaadi padrunivöö laadimine
Photo #2390567

Automaadi padrunivöö laadimine
Photo #2390568

Photo #2390570

Photo #2390571

Photo #2390572

Photo #2390573

Photo #2390574

Photo #2390575

Photo #2390576

Photo #2390577

Photo #2390578

Photo #2390579

8 comments:

  1. Üldiselt oleks kena teada, kes selle paanikaosakonna taga siin on.
    Oled ikka kaarti ka vaadanud? Kui venelastel on vaja Balti riikidesse siseneda, siis selleks ei ole küll rongi vaja. Tank saab sõita üle piiri iga kell, nagu seda tehti 1990 aastal ja 10 tundi hiljem on nad Toompeal. Selleks ajaks ei ole meie sõbrad suutnud ennast isegi ühe laua äärde saada, et kokku leppida tehnika rongi peale laadimises. Olen sõjanduses küll absoluutne võhik, aga idioot ma ka ei ole, et mulle kärbseid pähe võiks ajada.
    Mis Köningsbergi suuna ja Kümmeli/Aasmäe ettepanekutesse puutub, siis minu arust need ongi iroonilised, et natuke asjapulki maa peale tuua. Kui käib pidev jutt sellest, et raudtee peab olema võimalikult sirgjooneline, siis milleks veel Köningsbergi jõnksu sisse jätta? Või võtaks ja arutaks ikkagi sisuliselt, milleks ja kellele seda raudteed vaja on ja siis ehk teame paremini, millise laiusega ja millisele marsruudile teda teha?
    Ok, et plaan on siis teha Vene laiusega ühildamatu raudtee, et venelased ei saaks sõita oma rongidega Poola ja Saksamaale? Mis see Koidula piirijaama point siis on? Ja kuidas jääb Peterburi reisirongidega? Hakkame piiril rongi vahetama või paneme liinid kinni? Mis on see suur plaan ikkagi?
    Kallase viimastest mõtteavaldustest on selgunud, et plaan puudub. Küsime rahva käest. Tegelikult ei ole ju küsimus selles, et kas jaa või ei, vaid miks, kellele, kuidas ja kuhu?

    ReplyDelete
  2. Kuigi, militaarne aspekt on sellel RB-l igal juhul, seda on ka mainitud vastavates dokumentides (sh AECOM). Ilmselt siis niiöelda varase ettevalmistuse mõttes. Kuna Venemaal on Leeduga leping Kaliningradi suuna raudtee kasutuses, saavad nad ida-lääne suunalisel Vene laiusega raudteel vabalt opereerida. Arvestades Leedu kaitsevõimega, ei peaks olema kuigi raske Kaunases teisele laiusele üle kolida... Kaliningradist otse eurolaiusele tankide tõstmine ei meeldi tõenäoliselt ka Saksamaale eriti, kuid teisalt, on eurolaiusega rööpad Valgeveneni ju ka väljas nii et takistused on niikuinii minimaalsed. Lisaks, nagu ka Kümmel/Aasmäe mainisid, eeldatakse Königsbergi staatuse muutumist sealhulgas vähem militariseerituks.

    ReplyDelete
  3. Ei ole siin mingit paanika õhutamist. Kes ajaloost ja enda ümber toimuvast ei õpi peab tagajärgedega tegelema. Julgeolekut puudutav mõttelaiskus maksab kurjalt kätte. Kaliningradis toimunud õppused on fakt. Raudtee kasutamine õppuste toimumise ajal on fakt. Baltikumi füüsiliste ühenduste puudumine Euroopaga on fakt. Ida poolt alguse saav rünnak ei ole võrreldav korraga Kaliningradi enklaavist ja ida poolt algava rünnakuga. Mõlemalt poolt korraga rünnates on võimalik Baltikum isoleerida Lääne-Euroopast ja seetõttu väheneb ka abi saamise võimalus või iseloom. Selle tähelepaneku registreerimine ei ole paanika õhutamine vaid õppimine.

    Koidula ja Peterburg ei puutu asjasse kuna kõik ülejäänud raudteed jäävad vene laiusele. See on küsimus ida-lääne transiidi ökonoomika kohta mis ei ole seotud põhja-lõuna ja RB ökonoomikaga.

    ReplyDelete
  4. Palju infot, kuid autor anonüümne? Toredam oleks ikkagi teada, kelle kirjatükke loed...
    Ka ei taha toimida FB link?

    ReplyDelete
  5. Ajaloost on meil õppida seda, et ajaloost ei ole kunagi midagi õpitud. Üks on ka selge, ajalugu ei määra tulevikku, see sõltub vaid tänasest geopoliitilisest olukorrast ja huvidest.
    Venemaa teeb muidugi igasuguseid demonstratsioonesinemisi, et meid heidutada. Ikkagi, kuhu on venelastel nende rongidega sõita? Ja kui kaugele ta võiks välja jõuda? Milline on tõenäosus, et need rongid Kubertaist või Pagegiaist kaugemale jõuavad? Samamoodi võiks küsida, et kui olukord on ikka tõsine, kui keeruline oleks venelastel RB trassil diversiooni korraldada? Ei ole ju vahet kummas juhtme otsas lutikas istus, kui Paeti kõnet salvestati.
    Kui venelased Kaliningradist peaks Eestit ründama, siis ikka merelt. Ja nagu teame, siis Eestil sellekohane vastupanuvõime puudub.
    Eesti julgeolek on kahtlemata oluline ja meil on ainult üks tõenäoline vaenlane, kes meie suveräänsust ohustada võiks, aga mis sellel ikkagi Rail Balticsiga pistmist on? Olgem ikka tõsised.

    Kui ülejäänud Baltikumi raudteevõrgustik jääb vene laiusele (eeldan, et see väide on siis EV ametlik seisukoht?), siis sünnib sellest meile ainult täiendavat kulu nii ehituslikult, kui logistiliselt ja tuleb välja, et me teeme seda pseudo-julgeoleku kaalutlustel. Miks me käsitleme ida-lääne ja põhja-lõuna suunalisi logistikaahelaid teineteisest sõltumatutena? Huvitaval kombel Leedu näeb just nende ühildamises võimalust. Või puht reisirongiliikluse seisukohalt - miks on vaja kahte ühildamatut infrat?

    Ma arvan, et selle julgeoleku teemaga Rail Balticsi vajaduse ja olemuse sidumine on soovmõtlemine, millega teha teemat tavakodanikule hoomamatuks ja lõpetada kaasarääkimine. Lõpuks võime kogu projektist teha julgeoleku kaalutlustel riigisaladuse ja igasuguse avaliku diskussiooni lõpetada (loe: keelustada).

    ReplyDelete
  6. Q: Ikkagi, kuhu on venelastel nende rongidega sõita? Ja kui kaugele ta võiks välja jõuda?
    A: Eks ikka mööda raudteed nii kaugele kui võimalik ja kuhu vaja. Kõige kasulikum sihtmärk on maakitsus Kalinigradi ja Valgevene vahel. Selle hõivamine jätab Baltikumi isoleeritud saareks. Sõjalisi õppusi tehakse ainult ühel eesmärgil: harjutada kokku väeosade tegevus ja kontrollida lahinguvalmidust. Midagi ei kontrollita õppuste käigus niisama.

    Q: Miks me käsitleme ida-lääne ja põhja-lõuna suunalisi logistikaahelaid teineteisest sõltumatutena? Huvitaval kombel Leedu näeb just nende ühildamises võimalust.
    A: Täpselt samamoodi nagu Leedus jääb Rail Baltica trass ainukeseks 1435 trassiks, jääb see ka Eestis. Võimalus ühildada eri suundade tegevus on vajalik ja säilib logistikakeskustes ka Eestis. Aga see ei tähenda, et nt Valga-Võru raudteed hakkab keegi ümber ehitama. Või tahate, et praegu Eestist läbi liikuv transiit läheks täielikult läbi Läti sadamate?

    Q: Ma arvan, et selle julgeoleku teemaga Rail Balticsi vajaduse ja olemuse sidumine on soovmõtlemine, millega teha teemat tavakodanikule hoomamatuks ja lõpetada kaasarääkimine.
    A: Vale! RBR blog on mõeldud Rail Baltica teemal info vahendamiseks mitte manipulatsiooniks. Manipulatsioon on teatud teiste inimeste vigadest kubisevad artiklid. Raudtee ei ole ainult transport ja rongijuhtide olme vaid raudteed paigutuvad sotsiaalsesse konteksti, mida nad muuhulgas ka ise muudavad. Raudtee nagu ka kõik muud objektid ja nähtused on seotud nii kõikehõlmava sotsiaalse aktiga nagu sõjategevus. Kui te ei taha seda tunnistada, siis teil on õigus jääda oma arvamuse juurde, aga see ei tähenda, et ülejäänud raudteed oma sõjategevuses ei rakenda. 03.08.2014 Ukraina väed: https://www.youtube.com/watch?v=Vt4AdTEWzkU Raudteed toob sisse ja viib välja. Nii sõjatehnikat eri poolte huvides kui tsiviilelanikke. Rahu ajal tarbekaupu ja turiste. RBR blog tunnistab seda fakti ja seepärast ka kajastab seda blogis.

    ReplyDelete
  7. Miks ikkagi 1990 aastal tulid tankid otse üle piiri ja ei kulutatud aega nende rongile laadimisele?
    Ria Novosti on Venemaa uudisteagentuur. Nendelt piltidelt vaatavad vastu vene poisid, kes tervitavad ema ja isa ja sõnum on see, et koos Putjaga me kaitseme teid! Milline on see informatsioon, mis vajas nii ulatuslikku kopeerimist siia "vahendamiseks" seoses Rail Balticuga?
    See ei oleks väärinud üldse kommenteerimist, kui see "infot vahendav" anonüümne blogi poleks hakanud turja oma nime all arvamust avaldavatele kodanikele.

    ReplyDelete
  8. Postituses on selgitatud miks oli vaja infot esitleda: Kümmel ja Aasmäe püstitasid hüpoteesi, et läbi Kaliningradi on parem Rail Baltic rajada. See seisukoht oli väär koheselt pärast teesi esitlemist. Praegu on see saanud ajalooliseks faktiks, et Venelased harjutasid Kaliningradis tehnika raudteele laadimist ja raudtee võeti sõjategevuse harjutamiseks kasutusse. Tõestada pole vaja enam midagi - Kümmeli ja Aasmäe teooria on kokku kukkunud. Kaliningrad on vale suund ja ka raudtee üldiselt on aktiivselt kasutuses militaarlogistika operatsioonides nagu tõestavad ka ülejäänud militaarlogistika episoodid. Rail Baltica on geopoliitilisel oluline Baltimaadele.

    Kui te peate normaalseks et inimesed saavad meedias väärinfot levitada mis muuhulgas võib Eesti julgeolekut ohustada, siis RBR blog pole teie jaoks.

    ReplyDelete